FR

Vragen en antwoorden over kredietkaarten

Hieronder vind je de meest gestelde vragen over Belgische kredietkaarten.

Een kredietkaart aanvragen

  1. Wat is een goede en goedkope kredietkaart?
  2. Wat is het verschil tussen Visa en Mastercard?
  3. Wat is de status van mijn aanvraag?
  4. Hoelang duurt de aanvraag?
  5. Kan ik een kredietkaart krijgen als ik een geregistreerde betalingsachterstand heb?
  6. Kan ik als student een kredietkaart krijgen?
  7. Een prepaidkredietkaart, bestaat dat in België?

Betalen met een kredietkaart

  1. Ik wil mijn uitgavenlimiet verhogen
  2. Ik wil mijn betalingen online opvolgen
  3. Mijn kredietkaart werkt niet
  4. Wanneer betaal ik rente?
  5. Kan ik mijn kredietkaart overal gebruiken?
  6. Kan ik de kaart koppelen aan eender welke zichtrekening?
  7. Kan ik geld storten op mijn kredietkaart?

Je gegevens veranderen

  1. Een wijziging doorgeven
  2. Mijn kredietkaart opzeggen of annuleren

Veiligheid van kredietkaarten

  1. Zijn kredietkaarten veilig?
  2. Moet ik een geheime code gebruiken?
  3. Een verkeerde of betwiste betaling terugdraaien
  4. Pas op voor phishing
  5. Kredietkaart met chip
  6. Krijg ik een reisverzekering bij mijn kredietkaart?
  7. Verified by Visa en Mastercard Securecode, wat is dat?

Kredietkaarten zakelijk

  1. Kredietkaarten accepteren als handelaar

Aanvragen van een kredietkaart

Wat is een goede en goedkope kredietkaart?

Je kunt onder andere de Beobank Visa overwegen, een kredietkaart met weinig jaarlijkse kosten en met een ruime maandelijkse limiet. De beste keuze als je een eenvoudige kredietkaart zoekt.

Wat is het verschil tussen Visa en Mastercard?

Beide kredietkaartnetwerken zijn zo goed als identiek. Ze hebben allebei een universeel betaalplatform.

Kredietkaarten verschillen vooral op specifieke eigenschappen zoals jaarlijkse kosten of productvoorwaarden. Visa of Mastercard bepalen die kenmerken niet, wel de financiële instelling van wie je je kaart krijgt, zoals Beobank.

Als je kaarten vergelijkt, kijk je dus beter naar de individuele eigenschappen in plaats van naar of het een Visa- of een Mastercard-kaart is.

Wat is de status van mijn aanvraag?

Je neemt het best contact op met je kredietkaartuitgever om te horen hoe het zit. Zeker als het dringend is. De contactgegevens van alle maatschappijen vind je op deze pagina.

Hoelang duurt een aanvraag?

Gemiddeld duurt de procedure minstens twee weken. Bijna iedereen krijgt bericht, het kan alleen lang duren omdat procedures voor nieuwe klanten meer tijd in beslag nemen. Heb je snel een kredietkaart nodig dan kan dat, alleen nooit binnen de week. Je kunt wel naar de bank of financiële instelling bellen en zeggen dat het dringend is. Je vindt alle gegevens hier.

Kan ik een kredietkaart krijgen als ik een geregistreerde betalingsachterstand heb?

Bij iedere aanvraag krijg je te maken met een controle door het CKP, de Centrale voor Kredieten aan Particulieren. Het CKP wordt beheerd door de Nationale Bank van België. Alleen bij prepaidkaarten krijg je niet te maken met die toetsing. Je kunt helaas geen kredietkaart krijgen wanneer je schulden hebt.

Kan ik als student een kredietkaart krijgen?

Ja. Voor een overzicht van kredietkaarten speciaal voor studenten klik je op studentenkaarten.

Een prepaidkredietkaart, bestaat dat in België?

Ja, er zijn prepaidkaarten. Een overzicht daarvan vind je op onze prepaid-pagina. Het enige voordeel van een prepaidkaart is dat je ze zonder CKP-toetsing kunt aanvragen. Nadeel is dan weer dat je ze op bepaalde plekken niet kunt gebruiken, zoals in frisdrank- of snoepautomaten, op tolwegen en in het vliegtuig.

Denk er ook aan dat je op voorhand je kaart moet opladen. Doorgaans is een prepaidkaart alleen interessant omdat je de CKP-toets ontwijkt.

Betalen met een kredietkaart

Ik wil mijn uitgavenlimiet verhogen

Contacteer je kredietkaartuitgever en dien je aanvraag in. Tegenwoordig kan dat ook online. Daarna beslist je aanbieder of je in aanmerking komt. Je kunt je limiet ook tijdelijk verhogen, bijvoorbeeld wanneer je op vakantie vertrekt. Je bank gaat daar makkelijker mee akkoord dan met een permanente verhoging.

Ik wil mijn betalingen online opvolgen

Bij de meeste kredietkaarten kun je inloggen op de website van je bank of instelling. Het kan zijn dat dat bij een paar aanbieders (nog) niet kan. Controleer [hier] de gegevens van je kredietkaartuitgever.

Mijn kredietkaart werkt niet

Kun je niet betalen met je kredietkaart, dan kan dat verschillende oorzaken hebben:

  • Je hebt je limiet bereikt. Je kunt per maand nooit meer uitgeven dan dit plafond. Wacht een tijd: volgende maand kun je je kaart weer gebruiken.
  • Je kaart is nog niet gedeblokkeerd. Een nieuwe kredietkaart moet je eerst deblokkeren voor je ze kunt gebruiken. Doorgaans krijg je een brief met een code thuis. Zit er niets in de bus, dan kun je je code opnieuw aanvragen.
  • Je kredietkaart is verlopen. Op de voorkant vind je de maand en het jaar tot wanneer je kaart geldig bleef. Staat er bijvoorbeeld 04/21, dan verloopt de kaart in april 2021.
  • Je kaart is preventief geblokkeerd. Dat doet je uitgever alleen waneer ze fraude vermoeden. Daar krijg je meestal bericht van. Contacteer ze wanneer je zeker wil zijn.
  • Fout van de winkel. Kan gebeuren. De fout doet zich dan alleen voor in die ene winkel, in andere zaken werkt je kaart wel gewoon. Je kunt altijd nog eens proberen voor de zekerheid. Weet je niet waarom je kaart niet werkt en het antwoord staat niet in de lijst hierboven, bel dan even naar de uitgever van je kaart, zij kunnen je zeker helpen.

Wanneer betaal ik rente?

In principe nooit, ervan uitgaand dat je je rekening altijd volledig en op tijd betaalt. Je kunt er bij sommige uitgevers ook voor kiezen je saldo gespreid terug te betalen. In dat geval betaal je rente op het openstaande deel, het bedrag dat nog niet is terugbetaald dus.

Kan ik mijn kredietkaart overal gebruiken?

Ja, alle kredietkaarten op deze website, zowel die van Visa, Mastercard als American Express, kun je over heel de wereld gebruiken. Ook op internet. Wanneer je ergens het Visa- of Mastercardlogo ziet kun je er met Visa of Mastercard betalen. Hier of aan de andere kant van de wereld, dat maakt niet uit.

Kan ik mijn kaart aan eender welke zichtrekening koppelen?

Zo goed als alle kredietkaarten op deze website zijn zogenaamde bankonafhankelijke kaarten. Je kunt ze aan gelijk welke zichtrekening koppelen, tenzij dat anders staat aangegeven. Je kunt er ook op elk moment voor kiezen de kaart aan een andere rekening te hangen.

Let wel op: kaarten uitgegeven door banken, Deutsche Bank bijvoorbeeld, kun je niet aan een andere zichtrekening koppelen. Met die kaarten ben je gebonden aan een specifieke bank.

Kan ik geld storten op mijn kredietkaart?

Niet op elke kredietkaart. Je neemt best contact op met je bank of kaartuitgever om te horen of dat bij jouw kaart kan.

Je gegevens veranderen

Een wijziging doorgeven

Aanpassingen zoals een nieuw adres geef je altijd door aan de klantendienst van je kredietkaartaanbieder.

Mijn kredietkaart opzeggen of annuleren

Uitleg over hoe je je kaart opzegt, vind je op de pagina ‘Kredietkaart opzeggen’. Gewoonlijk is het genoeg dat je je kaart doormidden knipt en dat je een aan- en ondertekende brief naar je bank of kredietkaartuitgever stuurt. Je kunt je kapotgeknipte kaart voor de zekerheid mee in de envelop steken.

Veiligheid van kredietkaarten

Zijn kredietkaarten veilig?

Van het moment dat je kaart is geblokkeerd loop je geen enkel risico. De kaart is dan waardeloos, niemand kan er nog fysiek of digitaal mee betalen. Tot het zover is verschilt het risico per kaart.

Bij de meeste kaarten loop je een beperkt eigen risico tot bijvoorbeeld 100 euro. Doorgaans is het erger wanneer je je pincode kwijt bent of wanneer je langer dan 24 uur wacht om je kaart te blokkeren nadat je ze verloor of nadat ze werd gestolen.

Je kunt wel altijd betalingen betwisten en onterechte transacties terugdraaien. Kaartuitgevers kunnen je transacties nakijken en gewoonlijk treden ze proactief op. Toch is het belangrijk dat je zelf verantwoordelijkheid neemt voor je kaart en dat je vreemde of onbekende transacties zo snel mogelijk meldt.

Moet ik een geheime code gebruiken?

Elke kredietkaart heeft een geheime code (of pincode). Die heb je nodig wanneer je geld wil afhalen aan de automaat. Je bent trouwens in al langer hoe meer landen verplicht om bij elke transactie een code op te geven.

Pincode aanvragen

Nadat je je kredietkaart aanvroeg, kreeg je waarschijnlijk een brief met je geheime code in de bus. Ging ze onderweg verloren, dan kun je de code opnieuw aanvragen. Neem contact op met je uitgever en ze sturen je snel een nieuwe code.

Een verkeerde of betwiste betaling terugdraaien

Het kan gebeuren dat je je rekeninguittreksel bekijkt en dat je een betaling of bedrag niet herkent. Dat is een zogenaamde betwiste betaling. Neem zo snel mogelijk contact op met je kredietkaartaanbieder: in veel gevallen betalen boeken ze het bedrag zo terug. Wacht echter niet te lang: in veel gevallen heb je maar 30 dagen om een transactie te betwisten.

Pas op voor phishing

E-mails zijn onveilig en daarom zijn ze slecht voor kredietkaartbetalingen. Krijg je een mail over je kredietkaart, dan is dat verdacht. Je aanbieder vraagt nooit gegevens via e-mail: ga daarom nooit in op zo’n vraag.

Als je denkt dat iemand je kaart heeft gestolen, dan neem je best zo snel mogelijk contact op met je kredietkaartuitgever om de situatie uit te leggen en om verkeerde transacties terug te laten draaien. Wacht je te lang, dan ben je verantwoordelijk voor je eigen nalatigheid.

Kredietkaart met chip

Op kredietkaartvergelijking.be hebben bijna alle kaarten een EMV-chip, buiten American Express. In België stappen aanbieders stilaan over op het chip-en-code-systeem. Binnen een paar jaar hebben alle kaarten een chip. Voordeel is dat je kaart zo veiliger wordt.

Krijg ik een reisverzekering bij mijn kaart?

Een kredietkaart heeft dikwijls een aankoop- en soms een ongevallenverzekering. Zo’n ongevallenverzekering kun je niet vergelijk met een volledige reisverzekering. Alleen een paar duurdere kaarten hebben een echte reisverzekering. Je bespaart dus helaas niet op zo’n verzekering met een kredietkaart.

Verified by Visa en Mastercard Securecode, wat is dat?

Dat zijn extra wachtwoorden voor betalingen op het internet. Het is niet verplicht ze te gebruiken, wel aanbevolen. Zo beveilig je je online betalingen nog meer. De geheime codes zijn namelijk strikt persoonlijk en je overhandigt ze daarom nooit aan iemand anders.

Kredietkaarten zakelijk

Kredietkaarten accepteren als handelaar

Je hebt verschillende opties:

  • Je maakt met elke maatschappij afzonderlijk afspraken. Helaas kan dat voorlopig alleen bij American Express. Met Visa of Mastercard kun je geen rechtstreekse afspraken maken.
  • Je regelt je betalingsverkeer via een agentschap, een payment service provider. Die heeft verschillende betaalmiddelen en de technische mogelijkheden. Enkele bekende PSP’s zijn BCC of Ogone. Om kredietkaarten te accepteren maak je daarna afspraken met een creditcard acquirer. Alleen die kan rechtstreekse afspraken maken met kredietkaartmaatschappijen. Een voorbeeld van zo’n acquirer is EMS.