Vragen en antwoorden over kredietkaarten



kredietkaart

Hieronder vindt u de meestgestelde vragen over Belgische kredietkaarten. Klik op een vraag voor het bijhorende antwoord.

Aanvragen van een kredietkaart

Wat is een goede en goedkope kredietkaart
Waarin verschillen Visa en Mastercard van elkaar?
Wat is de status van mijn aanvraag?
Hoelang duurt de aanvraag?
Kan ik een kredietkaart krijgen als ik een geregistreerde betalingsachterstand heb?
Kan ik als student een kredietkaart krijgen?
Een prepaid kredietkaart, bestaat zoiets ook in België?

Betalen met een kredietkaart

Ik wil mijn uitgavenlimiet verhogen
Om uw maandelijkse uitgavenlimiet te laten verhogen, neemt u contact op met uw kredietkaartuitgever.

Het is altijd mogelijk om een verzoek in te dienen bij uw kredietkaartaanbieder voor een verhoging. Hij zal uiteindelijk beslissen of u in aanmerking komt.

Het is ook een optie om te kiezen voor een tijdelijke verhoging, bijvoorbeeld voor extra vakantieuitgaven. Een aanbieder zal hier sneller mee akkoord gaan dan met een permanente verhoging.
Ik wil mijn betalingen online opvolgen
Om uw gegevens online te raadplegen, raadpleegt u de uitgever van uw kredietkaart.

Bij de meeste kredietkaarten is het tegenwoordig mogelijk om uw saldo en afschrijvingen online te controleren. Het kan zijn dat dit bij enkele aanbieders (nog) niet kan.
Mijn kredietkaart werkt niet
Als u niet kunt betalen met uw kredietkaart, zijn er verschillende oorzaken mogelijk:
  • De bestedingslimiet is bereikt. U kunt nooit meer uitgeven in een maand dan dit plafond. Volgende maand kunt u de kaart gewoon weer gebruiken.
  • Uw kredietkaart is nog niet gedeblokkeerd. Een nieuwe kredietkaart moet u meestal eerst deblokkeren voor gebruik. U heeft per post een deblokkeringsnummer ontvangen. Opnieuw dit nummer aanvragen kan natuurlijk ook.
  • Uw kredietkaart is verlopen. U kunt dit eenvoudig controleren via de vervaldatum op de kaart. Als u op de voorkant "04/16" ziet staan, dan is de kaart in april 2016 verlopen.
  • Uw kredietkaart is preventief geblokkeerd. Dit kan alleen als uw kredietkaartuitgever fraude vermoedt. Meestal ontvangt u hier bericht van. Neem hiervoor contact op met uw aanbieder.
  • Fout van de acceptant. De winkel waar u met de kaart wilt betalen heeft een fout gemaakt. Dit houdt in dat het probleem zich beperkt tot die ene winkel. Soms heeft het zin om de betaling nogmaals te proberen.


Meer weten?
Als u niet weet waarom uw kredietkaart niet werkt, dan kunt u het beste contact opnemen met uw kredietkaartaanbieder. Het telefoonnummer is te vinden op: contactgegevens.
Wanneer betaal ik rente?
Met een kredietkaart betaalt u in principe nooit rente als u de rekening van de kredietkaart steeds volledig en op tijd betaalt.

U kunt er ook voor kiezen om uw rekening niet meteen volledig, maar in delen terug te betalen. In dat geval betaalt u rente over het uitstaande saldo (het bedrag dat nog niet is afgelost).
Kan ik mijn kredietkaart overal gebruiken?
Ja, alle kredietkaarten op kredietkaartvergelijking.be (Visa, Mastercard en American Express) zijn in de hele wereld bruikbaar, ook op het internet.

Als u ergens het logo ziet van Visa of Mastercard kunt u er met elke Visa card respectievelijk Mastercard betalen. Een Mastercard is dus wereldwijd overal een Mastercard.
 
Kan ik de kaart koppelen aan een willekeurige zichtrekening?
Vrijwel alle kredietkaarten op kredietkaartvergelijking.be zijn zogenaamde bankonafhankelijke kredietkaarten.

Dat houdt in dat ze zijn te koppelen aan elke willekeurige zichtrekening - tenzij dit duidelijk anders staat vermeld. In principe kunt u er op ieder moment voor kiezen om de kaart te koppelen aan een andere zichtrekening.

Specifieke bankkredietkaarten uitgegeven door banken, zoals Deutsche Bank, kunt u NIET aan een willekeurige zichtrekening koppelen. U bent met deze kredietkaarten dus gebonden aan een dergelijke bank.
Kan ik geld storten op mijn kredietkaart?
Geld storten kan op niet elke kredietkaart. Vraag naar deze mogelijkheid bij uw kredietkaartaanbieder. Zie daarvoor de contactgegevens.

Wijzigen van gegevens

Een wijziging doorgeven
Wijzigingen dient u altijd door te geven bij de klantenservice van uw kredietkaartaanbieder.
Mijn kredietkaart opzeggen
Uitleg over hoe u uw kredietkaart moet annuleren kunt u vinden bij: kredietkaart opzeggen.

Een kredietkaart kunt u doorgaans als volgt opzeggen:

Knip de kredietkaart doormidden. Stuur een aangetekende en ondertekende brief naar uw kredietkaartaanbieder en stop de doorgeknipte kredietkaart daar in.

Veiligheid van kredietkaarten

Zijn kredietkaarten veilig?
Zodra uw kredietkaart is geblokkeerd loopt u geen enkel risico. Tot aan dat moment verschilt uw risico per kredietkaart.

Bij de meeste kredietkaarten loopt u een beperkt eigen risico tot bijvoorbeeld 100 €. Een groter risico geldt als u de pincode bent verloren of wanneer u langer dan 24 uur wacht om uw kredietkaart te blokkeren nadat u deze bent kwijtgeraakt.

U kunt altijd betalingen betwisten en onterechte transacties terugdraaien. Kredietkaartaanbieders monitoren uw transacties en treden vaak proactief op. Toch dient u zelf ook altijd zorg te dragen dat u de kaart snel blokkeert en vreemde transacties zo snel mogelijk meldt.
 
Moet ik een geheime code gebruiken?
Elke kredietkaart heeft een geheime code (of pincode). U hebt deze code nodig als u geld uit een geldautomaat wilt opnemen. De laatste jaren is het bovendien in steeds meer landen verplicht om bij elke transactie een geheime code te gebruiken. Als u erop aandringt, kunt u nog vaak betalen zonder geheime code.

Pincode aanvragen
Bij het aanvragen van uw kredietkaart heeft u hoogstwaarschijnlijk een geheime code ontvangen. Als u deze opnieuw wilt ontvangen dan is dat geen probleem. Neem hiervoor contact op met uw kredietkaartaanbieder.
 
Voor een telefoonnummer, zie: contactgegevens.
Een onjuiste of betwiste betaling ongedaan maken
Soms vermeldt uw rekeningoverzicht een bedrag dat u niet kunt plaatsen. Dit is dan een zogenaamde 'betwiste betaling'.

U dient dan zo spoedig mogelijk contact op te nemen met uw kredietkaartaanbieder. In veel gevallen is het geen probleem om een bedrag terug te laten boeken.

Wacht hier echter niet te lang mee, want vaak geldt er een termijn van 30 dagen voor het terugdraaien van transacties.

Voor een telefoonnummer zie: contactgegevens.
Pas op voor phishing: kredietkaart + e-mail = nooit doen
Een e-mail is onveilig en daarom ongeschikt voor kredietkaartbetalingen. Als u een e-mail ontvangt die gaat over uw kredietkaart, dan is dat zeer verdacht.

Uw kredietkaartaanbieder zal namelijk nooit kaartgegevens vragen via e-mail. U moet dan ook NOOIT ingaan op verzoeken om via e-mail kredietkaartgegevens te overhandigen.

Als u denkt dat iemand uw kredietkaartgegevens heeft gestolen, dan kunt u het beste zo snel mogelijk contact opnemen met uw kredietkaartaanbieder en de situatie uitleggen.

U hebt dan een goede kans om verkeerde transacties ongedaan te maken of te voorkomen. Als u te lang wacht, kan u nalatigheid worden verweten.
Kredietkaart met chip
Op kredietkaartvergelijking.be hebben bijna alle kredietkaarten een EMV-chip, afgezien van American Express-kredietkaarten.

In België stappen kredietkaartaanbieders langzaam over op een systeem van kredietkaart met chip en geheime code.

Over enkele jaren zullen alle kredietkaarten een chip bevatten. Het voordeel hiervan is dat de veiligheid van uw kredietkaart wordt vergroot.
Krijg ik een reisverzekering bij mijn kredietkaart?
Een kredietkaart bevat vaak een aankoopverzekering en soms een ongevallenverzekering.

Een dergelijke ongevallenverzekering is niet te vergelijken met een volledige reisverzekering. Slechts enkele vrij prijzige kredietkaarten bevatten een echte reisverzekering.

Het is dus helaas niet mogelijk om met een kredietkaart te besparen op een reisverzekering.
Verified by Visa en Mastercard Securecode, wat is dat?
Verified by Visa en Mastercard Securecode zijn extra wachtwoorden voor betalingen op het internet.

Het is niet verplicht maar wel sterk aanbevolen om ze te gebruiken, want hiermee zijn online betalingen nog veiliger. Deze geheime codes zijn strikt persoonlijk en u mag ze dan ook nooit aan derden overhandigen.

Kredietkaarten zakelijk

Kredietkaarten accepteren als handelaar
Als u kredietkaarten wilt gaan accepteren dan hebt u verschillende opties:
  • U maakt met iedere kredietkaartmaatschappij afzonderlijk afspraken. Helaas biedt alleen American Express.be deze mogelijkheid. Met Visa.com en Mastercard.be kunt u geen rechtstreekse afspraken maken.
  • U regelt uw betalingsverkeer via een agentschap, de zogenaamde payment service provider. Hij biedt een breed gamma aan betaalmiddelen en gelijk ook een technische implementatie. Enkele bekende partijen hiervan zijn BCC en Ogone.

    Om kredietkaarten te kunnen accepteren moet u vervolgens afspraken maken met een creditcard acquirer. Alleen hij kan rechtstreeks afspraken maken met de kredietkaartmaatschappijen. Een bekende acquirer is EMSCard.com.

Meer over kredietkaartbetalingen voor uw zaak

Voor informatie over zakelijke aanvaarding van kredietkaarten, zie de website van Worldline.