Wanneer is het slim je kredietkaart te blokkeren?

Jeroen Geuens

30/11/2018

Of je je kaart nu verloor of je vergat ze in de geldautomaat, of ze nu gestolen werd of je hebt ze nooit gekregen: als je zeker wil zijn dat niemand anders ermee aan de slag kan kun je ze altijd blokkeren.

De kaart wordt dan waardeloos: niemand kan ze nog gebruiken om betalingen uit te voeren, geld af te halen of om goederen te kopen. Wil je je kaart blokkeren? Bel dan Card Stop.

Wat is Card Stop?

Card Stop is een dienst van Worldline, een bedrijf dat onlinebetaalsystemen ontwikkelt in heel Europa. Je kunt Card Stop al meer dan 15 jaar dag en nacht bellen voor het blokkeren van betaalkaarten en andere betaalmiddelen:

  • Tankkaarten
  • Kredietkaarten
  • Isabel- en e-business-kaarten
  • Bancontact- en Mister Cash-kaarten
  • De mobiele applicatie van Bancontact- en Mister Cash
  • E-cheques (elektronische maaltijdcheques bijvoorbeeld)
  • De m-banxafe-applicatie op de SIM-kaart van je telefoon
  • Kaarten met privélabel (alle zogenaamde ‘Isis-kaarten’ zoals die van Makro, Eldi of Gamma)

Wanneer blokkeer ik mijn kaart?

  • Je verloor je kaart of ze werd gestolen
  • Ze werd ingeslikt aan de automaat
  • Je heb je nieuwe kaart nooit ontvangen
  • In geval van fraude, of wanneer je merkt dat je bepaalde transacties op je uitgavenstaat niet zelf hebt uitgevoerd
  • Je kreeg een fraudepreventiebrief van het team-‘Fraud & Risk Management’. Dat team stuurt je een brief wanneer het gelooft dat fraudeurs je kaartgegevens hebben. Je kaart wordt preventief geblokkeerd zodat niemand ze kan misbruiken.
  • Je verloor je telefoon met m-banxafe-functie of hij werd gestolen. Let wel op: Card Stop blokkeert alleen de m-banxafe-functie, het kan niet je hele SIM-kaart blokkeren.

Hoe blokkeer ik mijn kaart?

Card Stop is 24 uur op 24, 7 dagen op 7 bereikbaar op het nummer 078/170.170. Samengevat bel je naar Card Stop met de vraag je kaart te blokkeren. Card Stop verwerkt je oproep, identificeert je product(en) en blokkeert ze.

In bepaalde gevallen stuurt het een blokkeerverzoek naar de kaartuitgever als het de kaart niet zelf kan blokkeren. Je krijgt bijkomende informatie en een dossier nummer en Card Stop contacteert de uitgever van je kaart zodat die je een nieuwe kan opsturen.

Hou de belangrijkste gegevens van je kaart, je rekening en jezelf bij de hand wanneer je belt:

  • Het aantal kaarten dat je wil blokkeren
  • Het nummer van de kaart(en) die je wil blokkeren
  • De kaartsoort en het merk (bankkaart, Visa-kaart, …)
  • Het rekeningnummer dat je aan de kaart koppelde
  • De uitgever van de kaart (doorgaans je bank)
  • De gegevens van de kaarthouder

Je kaart wordt binnen het uur geblokkeerd. Op het moment dat Card Stop de blokkering bevestigt ben je niet meer verantwoordlijk voor eventueel misbruik. Ongeveer 7 werkdagen na blokkering is jet nieuwe kaart klaar.

(Door Jeroen Geuens, 30 november 2018)